Microsoft Teams, tenzij.....

In de afgelopen weken is het gebruik van videobellen enorm toegenomen en door de meeste werknemers die thuiswerken volledig omarmd. Het vormt inmiddels een belangrijke pijler binnen de moderne werkplek. Deze verschuiving binnen de wereld van communicatie heeft de zoektocht naar het antwoord op de vraag ‘hoe communiceren we digitaal met elkaar en welke gereedschappen gebruiken we daarbij?’ in een stroomversnelling gebracht.

Geen woud aan applicaties

De meeste gemeenten die mee hebben gedaan aan de GT Connect aanbesteding, staan voor een dilemma: Hoe kan ik mijn moderne werkplek door ontwikkelen op de producten van Microsoft en wat betekent dat voor de keuzes die moeten worden gemaakt bij de implementatie van de GT Connect producten Circuit en Comdesk?

Immers, waar een medewerker niet op zit te wachten is een woud aan applicaties op laptop en smartphone die feitelijk dezelfde functionaliteit bieden. De gebruiker zal dan zelf bepalen welke applicatie het beste voldoet aan zijn/haar wensen en daarmee zijn eigen standaard zetten.

Binnen de GT Connecttrajecten die wij begeleiden, is bovenstaande inmiddels een dagelijks terugkerend onderwerp. In de gesprekken met gebruikers wordt ons regelmatig de vraag gesteld in hoeverre producten als Circuit en Comdesk te vergelijken[1] zijn met Microsoft Teams en Anywhere365.

 

Keuze voor MS Teams zou mogelijk moeten zijn

Binnen de VNG aanbesteding staat beschreven dat de gemeente de keuze moet hebben om een UC applicatie – zoals MS Teams –  in te zetten op de werkplek, waarbij Atos de koppeling moet realiseren tussen GT Connect diensten en de gekozen UC voorzieningen van derden. Maar er is niet beschreven wat het minimale integratie niveau moet zijn en welke functies dan overlappend zijn.

Wij zijn achter de schermen druk bezig om met Atos en Microsoft duidelijk te krijgen waar de overlap zit en nog belangrijker,  waaraan een koppeling tussen beiden moet voldoen. Eén ding is wel duidelijk, de medewerker opzadelen met applicaties die nagenoeg hetzelfde kunnen, is niet de te lopen route. Er moeten goed overwogen keuzes gemaakt worden vanuit het oogpunt van diegenen die de applicatie(s) moeten gebruiken en waarbij gebruikersgemak en effectiviteit de sleutelwoorden zijn.

Uiteindelijk bepaalt de medewerker zelf welke gereedschappen het meest geschikt zijn. De ICT afdeling kan daarbij helpen door nu al de opties goed tegen elkaar af te wegen. En wij helpen daar graag bij mee. U hoort binnenkort meer van ons hierover!

[1] VNG Realisatie heeft in een eerder onderzoek (zie Binnenlands bestuur) al een vergelijking gemaakt tussen aanbieders van video vergaderen. En dan met name de vraag welk product veilig genoeg was voor de gemeenten in relatie tot het delen van vertrouwelijke documenten.