GT Connect, het gaat nog niet zo soepel…

De uitrol van GT Connect is na de zomer van 2019 gestart. We zijn inmiddels zo’n 7 maanden verder. Het resultaat? Slechts eén gemeente is live, de gemeente Vught. Alle overige migraties worden uitgesteld of staan on hold. Wat is er aan de hand?

Door de livegang van de gemeente Vught is duidelijk geworden dat er nog de nodige aandachtspunten zijn als het gaat om de beschikbaarheid van de Unify omgeving. Ook zijn er nog diverse technische beperkingen op de Unify omgeving, waardoor nieuwe livegangen worden uitgesteld. En dat roept weer vragen op bij andere gemeenten die het traject inmiddels zijn ingestapt.

Veel gemeenten kampen met de nodige onzekerheid. Ze missen het ‘gevoel’ bij de oplossing. Wat halen we nu eigenlijk in huis? Werkt het wel goed in combinatie met onze netwerkomgeving? En wat houdt het functioneel nu precies in? Natuurlijk biedt Atos demo’s, maar die bieden onvoldoende mogelijkheden om de technische en functionele consequenties goed in kaart te brengen. En dus willen gemeenten meer tijd om zaken door te testen. En het liefst al in de onboardingsfase, voordat ze een handtekening zetten onder de nadere overeenkomst (NOK).  De eis voor een testomgeving is meegenomen in de aanbesteding van de VNG. Maar er is niet precies omschreven wanneer deze in het project geleverd moet worden. Gevolg: een hoop gesteggel en vertraging omdat gemeenten, terecht, geen risico’s willen nemen.

 

De infrastructuur blijkt eveneens een struikelblok

Heeft een gemeente niet meegedaan met GT Vast, dan zijn er nog geen afspraken met partijen als KPN en Tele-2 om de connectie met het Unify platform te kunnen maken.  Atos wil wel, daar ligt het niet aan. Maar die genoemde providers hebben duidelijk geen groot belang om de connectie snel te realiseren. En dat vertraagt enorm.

Ligt het dan alleen maar aan Atos? Nee, zeker niet. De rol van de telecomproviders is hierboven al genoemd. Maar ook de VNG speelt een rol in de ontstane vertragingen. We benoemden al één van de onvoldoende scherp geformuleerde eisen in het bestek. Maar ook de door de VNG gestelde termijn voor de onboardingsfase blijkt in bijna alle gevallen veel te kort, waardoor er een grote druk op Atos ligt die logischerwijze wordt verschoven naar de gemeenten.

 

Hoe nu verder?

De komende weken worden spannend. Gaat Atos de technische beperkingen snel oplossen en trekken zij de lopende projecten vlot?

Hierop hebben de gemeenten geen invloed. Waar ze wel invloed op hebben, en waar onze consultants van GT Connect Advies momenteel meer dan 15 gemeenten bij ondersteunen, is zorgen dat ze er klaar voor zijn als Atos aan de deur klopt. Zorgen dat ze ruim op tijd beginnen met de voorbereidingen. En dan hebben we het over voorbereidingen als het inzichtelijk maken van de overall impact van GT Connect, het vaststellen van de beleidsmatige aspecten, het betrekken van de juiste medewerkers. En niet te vergeten: alvast die aspecten oppakken die buiten de scope van Atos liggen, zoals de benodigde infrastructuur.

Wilt u meer weten over onze aanpak en onze ervaringen? Neem dan contact met ons op via 088 – 0 116 116.